Najnowsze komentarze

  • Avatar użytkownikaZelka { A ja mam takie pytanie - czy zielona kawa z mlekiem będzie spełniała swoje zadanie w kontekście odchudzania? Niestety nie wyobrażam sobie picia kawy bez... }
  • Avatar użytkownikaKlariss { A czy ktoś z was ma opinie na temat Cafe Minceur Forte? Dużo o tym słyszę, ale nie do końca wiem co to za kawa,... }
  • Avatar użytkownikaMartyna { Najwyższa pora na zieloną kawę, niedługo wakacyjny wyjazd, przydałoby się trochę zrzucić... 🙂 }
  • Avatar użytkownikaJanina { Mi ona przypomina smakiem wywar z zielonego groszku 😀 }
  • Avatar użytkownikaDawid { Mnie pomogło,więc polecam. Efekt zauważyłem po 3 tygodniach. Piłem kawkę raz dziennie rano. }
  • Avatar użytkownikaDawid { Pobudza, nie polecam pić przed snem. Nie mogłem zasnąć. Wg mnie bardziej niż czarna. }

Masz pytania?

Chętnie podzielimy się swoją wiedzą na temat zielonej kawy.

Coś Cię nurtuje?
Zapraszamy do kontaktu.

Zielona kawa: skutki uboczne i przeciwwskazania – czy jest się czego bać?

Ziarna zielonej kawy nie są poddawane procesowi prażenia, dzięki czemu zawiera ona znacznie więcej cennego kwasu chlorogenowego. Pozostaje to nie bez znaczenia dla jej właściwości zdrowotnych oraz dietetycznych. Zielona kawa zapobiega cukrzycy i pozytywnie wpływa na wydolność serca, a także ułatwia odchudzanie. Czy istnieją jakieś przeciwwskazania do spożywania przygotowanego z niej naparu? 

zielona kawa - przeciwwskazania

Skutki uboczne związane ze spożyciem zielonej kawy

Zielona kawa posiada znaczą część właściwości, którymi charakteryzuje się również czarna kawa prażona. Dotyczy to dość umownego zakresu niepożądanych efektów ubocznych, które w przypadku spożywania obu składników posiadają zbliżony lub identyczny charakter. Wciąż jednak nie ustalono, czy kawa zielona może wchodzić w niekorzystną reakcję z innymi przyjmowanymi produktami dietetycznymi. Istotnym aspektem pozostaje zawartość kofeiny – niższa niż w kawie czarnej, ale wciąż stosunkowo wysoka.

Przekroczenie dziennej zalecanej dawki może powodować szereg różnych objawów, takich jak:

  • przyśpieszony oddech,
  • nadpobudliwość,
  • niestrawność,
  • bezsenność,
  • niepokój oraz nerwowość.

Nadmierne spożycie kofeiny wywołuje również bóle głowy i tzw. efekt dzwonienia w uszach.

Kiedy nie jest wskazane picie kawy zielonej?

Ze względu na zawartość kofeiny, głównym przeciwwskazaniem do spożywania kawy zielonej jest nadciśnienie tętnicze. Składnikami obecnymi w niefiltrowanych ziarnach są również diterpeny, które mogą wpłynąć na podniesienie cholesterolu we krwi oraz zwiększyć ryzyko rozwoju chorób serca. Przyjmowanie zielonej kawy w dużych dawkach, w niewielkich odstępach czasu przyczynia się także do wzrostu poziomu homcysteiny oraz innych aminokwasów. Stan ten bezpośrednio zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, w dłuższej perspektywie przyczyniając się do powstawania zmian miażdżycowych.

„Aby wyeliminować część skutków ubocznych związanych z nadmiernym spożyciem kawy zielonej, konieczne jest uzupełnianie niedoborów witamin z grupy B. Według niektórych badań, zbyt często spożywana kawa zielona może też niekorzystnie wpływać na proces metabolizmu cukru oraz powodować chwilowe wahania jego poziomu.”

Inne przeciwwskazania do picia zielonej kawy

Spożywania kawy zielonej powinny unikać kobiety w ciąży oraz karmiące piersią. Ze względu na silne oddziaływanie tego składnika, ryzyko niekorzystnej reakcji organizmu wzrasta. Spożywanie znacznych ilości kofeiny nie jest wskazane również przy biegunkach, ponieważ może dodatkowo potęgować efekt przeczyszczający. Zielonej kawy powinni ponadto unikać pacjenci chorujący na jaskrę, ponieważ może ona zwiększać ciśnienie wewnątrz oczu – jego wzrost następuje zwykle po upływie ok. trzydziestu minut po spożyciu i utrzymuje się ponad godzinę.

Kawa zielona nie jest też wskazana w przypadku występowania zespołu jelita drażliwego, ponieważ może powodować różne problemy trawienne. Z uwagi na działanie moczopędne, kawa zielona może się przyczynić do nadmiernego wypłukania wapnia i magnezu z organizmu. Minerały te są niezbędne do odbudowy kości, co ma szczególne znaczenie dla osób cierpiących na osteoporozę. Aby uzupełnić niedobory, wskazane jest spożywanie dodatkowych suplementów. Na nadmierne spożywanie kawy zielonej muszą z tego względu uważać zwłaszcza kobiety po okresie menopauzy.

Bezpieczne spożywanie zielonej kawy

Jako jeden ze składników uzupełniających dietę, kawa zielona jest zasadniczo bezpieczna. Przeprowadzane badania kliniczne nie potwierdziły wystąpienia żadnych negatywnych skutków regularnego jej spożywania, zarówno w formie pitnej, jak i suplementacyjnej. Zielona kawa nie jest niestety składnikiem w równym stopniu neutralnym dla wszystkich organizmów. Potencjalna szkodliwość dotyczy chociażby negatywnego wpływu na aparat oddechowy, wynikającego z ewentualnej inhalacji ekstraktu. Kawa zielona nie powinna być więc wdychana w żaden sposób zarówno przez nos, jak i usta. Dostępne na rynku surowe ziarna oraz inne produkty zawierające ten składnik przeznaczone są wyłącznie do spożycia doustnego.