Najnowsze komentarze

  • Avatar użytkownikaZelka { A ja mam takie pytanie - czy zielona kawa z mlekiem będzie spełniała swoje zadanie w kontekście odchudzania? Niestety nie wyobrażam sobie picia kawy bez... }
  • Avatar użytkownikaKlariss { A czy ktoś z was ma opinie na temat Cafe Minceur Forte? Dużo o tym słyszę, ale nie do końca wiem co to za kawa,... }
  • Avatar użytkownikaMartyna { Najwyższa pora na zieloną kawę, niedługo wakacyjny wyjazd, przydałoby się trochę zrzucić... 🙂 }
  • Avatar użytkownikaJanina { Mi ona przypomina smakiem wywar z zielonego groszku 😀 }
  • Avatar użytkownikaDawid { Mnie pomogło,więc polecam. Efekt zauważyłem po 3 tygodniach. Piłem kawkę raz dziennie rano. }
  • Avatar użytkownikaDawid { Pobudza, nie polecam pić przed snem. Nie mogłem zasnąć. Wg mnie bardziej niż czarna. }

Masz pytania?

Chętnie podzielimy się swoją wiedzą na temat zielonej kawy.

Coś Cię nurtuje?
Zapraszamy do kontaktu.

Zielona kawa w badaniach naukowych i klinicznych – jakie rezultaty uzyskuje okiem ekspertów?

Odchudzanie to bardzo popularne zjawisko w ostatnich latach, kiedy pojawiła się swoista moda na dobry wygląd. Nie jest ono łatwe, dlatego zazwyczaj osoby, które chcą zgubić nadmiar kilogramów próbują posiłkować się specjalnymi suplementami, które przyspieszają spalanie tłuszczu. Jednym z nich jest zielona kawa, o której narosło wiele mitów i legend. Jedni uważają ją za złoty środek, inni przyrównują jej działanie do placebo. Sprawdźmy jak wypada w badaniach klinicznych i które z opinii krążącej o niej są prawdziwe.

Czym jest zielona kawa?

Jeżeli nie masz za sobą jeszcze lektury naszej strony głównej, na początek wypada ustalić czym jest zielona kawa. Swoją nazwę zawdzięcza kolorowi, który rzeczywiście jest zielony. Fakt ten wynika z największej różnicy jaka dzieli kawę czarną, od zielonej. Są to bowiem ziarna tej samej rośliny, z której codziennie przygotowuje się ulubiony czarny napój pobudzający, z tą jednak różnicą, że nie zostały one poddane procesowi palenia. I wcale nie o zachowanie barwy tu chodzi.

ziarna zielonej kawy

Unikanie tego procesu ma zachować właściwości ziaren. Zawierają one bowiem kwas chlorogenowy, który w wyniku procesu palenia się ulatnia. To właśnie jego wysoka zawartość ma odpowiadać za zdolności odchudzające zielonej kawy. Przyspieszenie procesu utraty nadmiaru kilogramów nie jest jedyną pozytywną właściwością, jaką przypisuje się zielonej kawie. Według zdań wielu jej użytkowników, ale także naukowców, ma ona zdolność oczyszczania organizmu, wpływa na prawidłową pracę serca i układu krążenia.

Specyfik na odchudzanie – badanie na myszach

Przyspieszanie odchudzania to walor, który najczęściej przypisuje się właściwościom zielonej kawy. Jednak czy rzeczywiście jest ona przydatna, kiedy zamierzamy stracić na wadze? Zobaczmy, jak właściwość ta wypadła w warunkach laboratoryjnych. Badania nad zieloną kawą były prowadzone już w latach dziewięćdziesiątych. Jeden z najważniejszych laboratoryjnych testów miał miejsce w roku 2005. Wyniki tego badania można było przeczytać w BMC Complementary and Alternative Medicine.

Założeniem tego procesu było ustalenie wpływu ekstraktu zawartego w ziarnach zielonej kawy, tzw. GCBE na gromadzenie tkanki tłuszczowej. Badanie zostało przeprowadzone na myszach i trwało czternaście dni. GCBE zostało odseparowane z ziaren i wzbogacone kwasem cholorogenowym i kofeiną, które również zostały uzyskane z ziaren.

W teście brało udział kilku grup myszy:

  • Zwierzęta z pierwszej grupy wraz z pokarmem przyjmowały także wzbogacony ekstrakt z zielonej kawy.
  • Drugiej grupie podawano wyłącznie kofeinę,
  • trzeciej wyłącznie kwas chlorogenowy,
  • czwartej zaś dostępny ówcześnie na rynku środek odchudzający.

Po upływie dwóch tygodni usunięto tkankę tłuszczową z myszy i ją zważono. Istotne spadki wagi i zmniejszenie tkanki tłuszczowej zauważono wśród myszy przyjmujących wzbogacone GCBE. Wśród gryzoni, które otrzymywały pojedyncze składniki zielonej kawy spadki były niewielkie, a myszy otrzymujące środek odchudzający nie odnotowały praktycznie żadnych spadków. Wyniki badań potwierdzają, że istnieje związek między połączeniem kwasu chlorogenowego i kofeiny, który ma odchudzające właściwości.

zielona kawa - badania

Badania z Exeter

Naukowcy z uniwersytetu przeprowadzili badania nad zieloną kawą i jej wpływem na odchudzanie na ludziach. Ich praca miała charakter meta-analizy. Wyniki nie są jednoznaczne, a fakt przynależności jednego z organizatorów eksperymentu do koncernu zajmującego się produkcją suplementu na bazie zielonej kawy nieco umniejsza wiarygodność badań.

W teście wzięło udział 142-óch ochotników, którzy zostali podzieleni na dwie grupy. Pierwszej z nich podawano ekstrakt GCBE z kwasem chlorogenowym, druga grupa otrzymywała placebo. Badania były prowadzone krótkoterminowo. Wynik eksperymentu potwierdził założenie, że osoby, które przyjmowały ekstrakt z zielonej kawy wykazały większe utraty masy ciała, średnio o 2,47kg. Pozostali naukowcy wskazywali, że wynik wydaje się potwierdzać właściwości odchudzające zielonej kawy, jednak zwracali uwagę na zastrzeżenia, jakie mieli do samego przeprowadzenia badania. Głównym zarzutem był tu zbyt krótki okres.

Nowe badania

Wśród najnowszych badań nad zieloną kawą i jej odchudzającą siłą należy wymienić eksperyment naukowców z Scranton. W ich testach wzięło udział szesnaście osób (osiem kobiet i ośmiu mężczyzn) w wieku od 22, do 46 lat. Badanie trwało znacznie dłużej, bo 154 dni. Wszyscy ochotnicy cechowali się nadwagą. W trakcie badań sprawdzano regularnie ich BMI, wagę i procentowy udział tkanki tłuszczowej.

Wyznaczono trzy grupy, każda z nich przyjmowała na zmianę placebo oraz ekstrakt GCBE o dwóch różnych stężeniach. Badania jednoznacznie potwierdziły, że zanotowano spadki wagi, kiedy uczestnicy przyjmowali ekstrakt. Zauważono także zależność większej utraty spadku masy w przypadku zażywania mocniejszej dawki ekstraktu. Wszystkie badania, bez względu na fakt pewnych zastrzeżeń dotyczących przeprowadzania testu, wskazały, że zielona kawa może wspomagać proces odchudzania.

Inne właściwości zielonej kawy

Zielona kawa wykazuje nie tylko odchudzającą moc. Korzystnie wpływa na pracę serca i układu krwionośnego. Dr inż. Barbara Lenart, która śledziła ponad dziesięcioletnie badania szkockich naukowców, stwierdza, że „im więcej kawy pijemy, tym mniejsze prawdopodobieństwo choroby serca i śmierci”.

Podobne wnioski możemy znaleźć w Journal of Epidemiology and Community Health, które podaje, że „picie kawy nie tylko nie powoduje nadciśnienia, ale wręcz zmniejsza ryzyko choroby niedokrwiennej serca”. Naukowcy wskazują także właściwości zmniejszające ryzyko zachorowania na raka, jak zauważa amerykański toksykolog James Coughlin „kawa zawiera więcej substancji chroniących przed rakiem niż czerwone wino, owoce czy czekolada”.